tisdag 18 januari 2011

Hoppla... fel identitet!


Idag pratade vi om hur viktig ens identitet är och vilka sorts identiteter vi omger oss med. Första gången jag satt med författaren Helena von Zweigbergk som diskussionspartner. Kul. Stort ämne att avhandla på ca 11 minuter, vi hade behövt en halvtimme minst. Märkligt att ämnet kom upp precis nu, då jag nyligen beställt handlingar från det spädbarnshem där jag låg de tre första månaderna 1967 i Karlskrona. Anledningen att jag beställt fram dessa var förstås att jag ville veta mer om omständigheterna kring min adoption. Nu vet jag redan oerhört mycket redan, men det här var första gången jag verkligen fick se mig själv utifrån som nyfödd. Inga bilder dock. Anteckningar har förts om mina förehavande som minst sagt var begränsade då. Men en ny identitet var på väg att födas då mina fosterföräldrar skulle hämta mig den 14 april och ta mig till den ensliga lilla skånska byn Staffanstorp som blev ett kort stopp i mitt unga liv. Fick också reda på att jag faktiskt föddes i Karlshamn och inte i Växjö som jag alltid trott och som dessutom står i mitt pass. Så hejdå Småland och hej Blekinge! Om du vill se dagens panel kan du kika här: http://svtplay.se/v/2298671/gomorron_sverige/panelen_pratar_identitet

2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka till cybervärlden! Underbar bloggpost. Och väldigt rörande.

    SvaraRadera
  2. hej peter. kul att du har kopplingar till blekinge. åa

    SvaraRadera