måndag 7 mars 2011

Vive les légumes!

Idag under eftermiddagen var jag inbjuden till White Guide gala på Grands vinterträdgård, där de främsta restaurangerna skulle lyftas fram och premieras. Trevligt och välordnat som alltid. Väldigt mycket god dryck serverades med start kl.15.00. Det är förstås gentilt, dock var det sämre med maten. Små gåsleverbitar trängdes med ostar och goda älg-och renkorvar. Gott, men om man som jag inte ätit lunch innan var det ett minus. Jag blev senare intervjuad av proffset och den sympatiske Fredrik Berling om vad jag tyckte och tänkte i egenskap av chefredaktör på Connoisseur.  Jag uttryckte främst min lycka över att Alain Passard fått årets gastronomiska pris, då hans inriktning är det ekologiska och grönsaksbetonade köket. Lite otippat enligt min mening, då Frankrike inte direkt är känt för vegetariska alternativ, åtminstone inte på de restauranger jag besökt. Kanske vi äntligen även kan få våra kockar i detta land att inse att det faktiskt går att skapa vegetariska alternativ, utöver den pasta som vanligtvis brukar erbjudas med några futtiga grönsaker som simmar runt i röran. Annars är jag nöjd. ;)

1 kommentar:

  1. "Frankrike inte direkt är känt för vegetariska alternativ". Ja, det kan man verkligen säga. Men tillgång till lokalproducerade grönsaker nästan året runt gör att man äter grönsaker mycket oftare än i Sverige. Och man behöver inte vara vegetarian för det. Allt som är gott ska ätas ju.

    SvaraRadera